În prezent, România riscă decimareaprin diminuarea la minimum a repercursiunilor legale asupra personalului silvic care (voit sau nu) ar contribui la acest dezastru.
Astăzi majoritatea ONG-urilor de mediu s-au mobilizat să semnaleze acest risc major.
În 2016 Guvernul a emis OUG nr. 51 / 2016, menită să aducă completări Legii nr. 171 / 2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice.
Prin OUG nr. 51 / 2016 s-au introdus sancțiuni care nu erau acoperite prin legislația României până la acel moment, iar în cazul sancțiunilor vechi cuantumul a fost majorat.
Noile sancțiuni și contravenții introduse în legislație anul trecut prin OUG nr. 51 / 2016 amendează încălcarea prevederilor tuturor actelor normative subsecvente SUMAL-ului (sistemul de urmărire a masei lemnoase). SUMAL-ul a fost publicat în 2014 în România, după eforturi multiple. Acest instrument asigură transparența în gestionarea masei lemnoase la nivelul României și a reprezenat un pas real înainte pentru societatea românească în lupta cu corupția din gestionarea pădurilor. De aici și necesitatea actualizării sancțiunilor în legislație, pentru a asigura buna implementare a SUMAL.
Aceste sancțiuni vizează atât ingineri silvici care activează în cadrul ocoalelor silvice de stat (cele ale Regiei Naționale a Pădurilor ROMSILVA - 320), cât și ingineri silvici care activează în ocoalele silvice de regim (altfel spus, private - 140).
Inginerii silvici sunt puși în poziția de a plăti (scump) pentru greșelile pe care le fac, cu sau fără intenție, în exercitarea funcției.
OUG nr. 51 / 2016 este unul dintre instrumentele de bază gândite pentru diminuarea tăierilor ilegale din România.
OUG nr. 51 / 2016 este importantă și din perspectiva transpunerii în legislația din România a Regulamentului European nr. 995 / 2010 (EUTR - European Timber Regulation) de stabilire a obligațiilor ce revin operatorilor care introduc lemn și produse din lemn pe piață. Acest regulament urmăreşte, în principal, prevenirea şi combaterea comerţului cu lemn recoltat în mod ilegal.
La începutul anului 2016 România risca declanșarea procedurii de infringement din partea Comisiei Europene din cauza lipsei unor prevederi legislative în acest sens, drept pentru care OUG nr. 51 / 2016 a fost emisă.
Dacă România nu transpunea regulamentul EUTR 995, risca amenzi zilnice de 200.000 EURO.
Marți, 28 februarie, în Plenul Camerei Deputaților, este supus votului un proiect de lege prin care se dorește abrogarea OUG nr. 51 / 2016 care actualiza și înăsprea sancțiunile nerespectării regimului silvic.
Dacă se va respinge această ordonanță, vor putea fi mult mai ușor de realizat abuzuri în serviciu sau aduse prejudicii fondului forestier din România. Țara noastră ar fi dusă înapoi cu cel puțin 9 ani (momentul la care a fost conceput SUMAL-ul).
Pentru a ne păstra aurul verde, pentru a ne proteja resursa strategică lemn de orice contravenții sau infracțiuni (indiferent că ar fi comise cu sau fără intenție) și pentru a nu risca declanșarea unor noi sancțiuni din partea Comisiei Europene, solicităm Plenului Camerei Deputaților OUG nr. 51 / 2016 în forma în care a fost emisă de Guvernul din 2016.
În cazul în care majoritatea din Camera Deputaților va vota aborgarea OUG nr. 51 / 2016, solicităm Președintelui României, Klaus Johannis, să trimită înapoi în Parlament proiectul de lege privind respingerea OUG nr. 51 / 2016 în vederea rediscutării acestuia și adoptarea OUG nr. 51 / 2016 în forma în care a fost emisă de Guvernul din 2016.
Abrogarea acestei ordonanțe ar reprezenta o altă formă de continuare a tentativelor din 31 ianuarie 2017 - restrâns în acest caz la regimul silvic.